Historia kolei wąskotorowej

Powstanie, rozwój i upadek zachodniopomorskich kolei dojazdowych

Powstanie, rozwój i upadek zachodniopomorskich kolei dojazdowych

Pod koniec XIX wieku nastąpiła jakościowa zmiana w dalszym rozwoju sieci kolejowej.
Porównanie różnych założeń dworcowych Szadzkiej (Stargardzkiej) Kolei Dojazdowej

Porównanie różnych założeń dworcowych Szadzkiej (Stargardzkiej) Kolei Dojazdowej

Koleje dojazdowe na Pomorzu Zachodnim, w tym wszystkie koleje wąskotorowe, powstawały i rozbudowywały się w latach 1894–1914.

Dzieła sztuki inżynieryjnej

Mosty kolei wąskotorowych

Mosty kolei wąskotorowych

Powstanie i rozwój niepaństwowych kolei dojazdowych na Pomorzu, czyli tzw. kolei trzeciego rzędu, nastąpiły na przełomie XIX i XX wieku.

Dworce kolei wąskotorowej

Pogorzelica (Fischerkaten)

Pogorzelica (Fischerkaten)

Trzebiatów (Trepptow)

Trzebiatów (Trepptow)

Rewal (Rewahl)

Rewal (Rewahl)

Niechorze (Horst)

Niechorze (Horst)

Golczewo (Gulzow)

Golczewo (Gulzow)

Technika

Budowa, działanie i podział parowozów

Budowa, działanie i podział parowozów

Każdy parowóz składa się z zasadniczych części: kotła, budki (kabiny maszynisty), ostoi (ramy), podwozia, pojemników na węgiel i wodę, silników parowych oraz osprzętu (oświetlenie, układ sygnalizacyjny, układ hamulcowy, piasecznice, zbiorniki powietrza i inne).